Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No: 7)(04.10.2016)

Katma Deger Vergisi Genel Uygulama Tebliginde Degisiklik Yapilmasina Dair Teblig (Seri No: 7)

(04.10.2016) 
 

 
4 Ekim 2016 SALI
Resmî Gazete
Sayi : 29847

TEBLIG

Maliye Bakanligi (Gelir Idaresi Baskanligi)’ndan:
KATMA DEGER VERGISI GENEL UYGULAMA TEBLIGINDE
DEGISIKLIK YAPILMASINA DAIR TEBLIG
(SERI NO: 7)

MADDE 1 – 26/4/2014 tarihli ve 28983 sayili Resmî Gazete’de yayimlanan Katma Deger Vergisi Genel Uygulama Tebliginin (II/B) kisminin 10 uncu bölümünden sonra gelmek üzere asagidaki bölüm eklenmis ve bu bölümden sonra gelen bölümün numarasi buna göre teselsül ettirilmistir.
“11. Gida, Tarim ve Hayvancilik Bakanligi Tarafindan Tescil Edilen Gübreler ve Gübre Üreticilerine Bu Ürünlerin Içeriginde Bulunan Hammaddelerin Teslimi ile Yem Teslimlerinde Istisna
3065 sayili Kanunun 13 üncü maddesinin birinci fikrasinin (i) bendine göre, Gida, Tarim ve Hayvancilik Bakanligi tarafindan tescil edilen gübreler ve gübre üreticilerine bu ürünlerin içeriginde bulunan hammaddelerin teslimi ile küspe (Türk Gümrük Tarife Cetvelinin 2303.10 tarife pozisyon numarasinda siniflandirilan nisastacilik artiklari ve benzeri artiklar ile 2303.30.00.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyon numarasinda siniflandirilan biracilik ve damitik içki sanayinin posa ve artiklari hariç), tam yagli soya (fullfat), kepek, razmol, balik unu, et unu, kemik unu, kan unu, tapyoka (manyok), sorgum ve her türlü fenni karma yemler (kedi-köpek mamalari hariç), saman, yem salgami, hayvan pancari, kök yemler, kuru ot, yonca, fig, korunga, hasil ve slajlik misir, üçgül, yemlik lahana, yem bezelyesi ve benzeri hayvan yemleri (yesil ve kuru kaba yemler ve bunlarin pellet seklinde veya mevsimsel ihtiyaçlara göre bir baglayici kullanilarak veya kullanilmadan islem görmüs olanlari dâhil) teslimi KDV’den istisnadir.
Bu istisnanin uygulamasina iliskin usul ve esaslar asagida belirlenmistir.
11.1. Gida, Tarim ve Hayvancilik Bakanligi Tarafindan Tescil Edilen Gübre Teslimleri
Gida, Tarim ve Hayvancilik Bakanligi tarafindan tescil edilen gübrelerin teslim ve ithali KDV’den istisnadir. Gübrelerin teslim ve ithalinin bu madde kapsaminda KDV’den istisna tutulabilmesi için teslim veya ithale konu gübrenin Gida, Tarim ve Hayvancilik Bakanligi tarafindan gübre olarak tescil edilmis olmasi gerekir.
Bu istisna ile tarim sektöründe faaliyette bulunan üreticilerin üzerindeki vergi yükünün ve üretim maliyetlerinin düsürülmesi amaçlandigindan, tarimsal amaç disinda kullanmak üzere satin alanlara yapilan gübre teslimleri istisna kapsaminda degerlendirilmez.
Gida, Tarim ve Hayvancilik Bakanligi tarafindan tescil edilen gübrelerin üreticisi ya da ithalatçisi olmayip satisini yapanlar, sattiklari gübreye iliskin tescil belgesinin bir örnegini üreticilerden ya da ithalatçilardan temin ederler. Ithalatçilarin istisna kapsaminda ithalat yapabilmeleri için gübreye iliskin tescil belgesini gümrük idaresine ibraz etmeleri gerekir.
11.2. Gida, Tarim ve Hayvancilik Bakanligi Tarafindan Tescil Edilen Gübrelerin Içeriginde Bulunan Hammaddelerin Gübre Üreticilerine Teslimi
Gida, Tarim ve Hayvancilik Bakanligi tarafindan tescil edilmis gübrelerin içeriginde bulunan hammaddelerin gübre üreticilerine teslimi ile söz konusu hammaddelerin gübre üreticileri tarafindan ithali KDV’den istisna olup, bu istisnadan Gida, Tarim ve Hayvancilik Bakanliginca gübre üretimi için verilen lisans belgesi sahibi gübre üreticileri yararlanir. Lisans belgesi sahibi olmakla birlikte gübre üretimine iliskin tesisi bulunmayanlar veya üretim tesisi gayri faal olanlar bu istisnadan faydalanamazlar.
Gida, Tarim ve Hayvancilik Bakanligi tarafindan tescil edilmis olan gübrelerin üretiminde ana hammadde olarak kullanilan dogalgazin gübre üreticilerine teslimi istisna kapsamindadir. Diger taraftan gübrenin içeriginde yer almayip, gübre üretiminde farkli amaçlarla kullanilan dogalgazin (isinma, enerji ve benzeri kullanimlar) istisna kapsaminda temini mümkün degildir.
Lisans belgesi sahibi üreticiler kapasite raporlarinda yer alan üretim kapasitelerini asmamak kaydiyla üretmeyi planladiklari gübre miktarlari ile gübre üretiminde kullanacaklari hammadde ihtiyaçlarini altisar aylik dönemler (Ocak-Haziran, Temmuz-Aralik) halinde belirleyerek Teblig ekinde yer alan (EK:23A) liste ile Gida, Tarim ve Hayvancilik Bakanliginin onayina sunarlar. Söz konusu liste Gida, Tarim ve Hayvancilik Bakanligi tarafindan degerlendirilerek onaylanir.
Üreticiler, onayli hammadde listelerini elektronik ortamda sisteme girerek, hammadde aliminda veya ithalinde kullanacaklari istisna belgesini almak için bagli olduklari vergi dairesine basvururlar. Dilekçeye; üretici lisans belgesi ile Gida, Tarim ve Hayvancilik Bakanligi tarafindan onayli Teblig eki (EK: 23A) liste eklenir.
Vergi dairesince, dilekçe üzerine öncelikle, basvuranin KDV mükellefiyetinin bulunup bulunmadigi, üretim için gerekli lisans belgesi sahibi olup olmadigi, faal durumda olan bir üretim tesisinin olup olmadigi ve elektronik ortamda sisteme girilen hammadde listesi ile Gida, Tarim ve Hayvancilik Bakanliginca onaylanmis listenin uyumlu olup olmadigi kontrol edilir.
Kosullari saglayan üreticilere, hammadde alimi veya ithalinde istisna uygulanabilecegine iliskin vergi dairesi tarafindan istisna belgesi (EK: 23B) verilir. Vergi dairesinden alinan istisna belgesi ve eki liste, üreticiler tarafindan saticilara ve gümrük idaresine ibraz edilerek istisna kapsaminda islem yapilmasi talep edilir. Bu belgeye dayanilarak gübre üretiminde kullanilacak hammaddelerin yurtiçinden alimi veya ithalinde KDV hesaplanmaz.
Istisna belgesi, ilgili oldugu alti aylik üretim dönemi ile bu alti aydan önceki iki aylik tedarik süreci için geçerlidir. Bu sürenin sona ermesi halinde, istisna belgesinin süresi de sona erer. Bu süreler disinda istisna belgesi eki listede yer alan hammaddelerin istisna kapsaminda temini mümkün degildir.
Örnek: Gübre üreticisi (A), Temmuz-Aralik 2016 üretim dönemi için hazirladigi hammadde listesini 20 Mart 2016 tarihinde Gida, Tarim ve Hayvancilik Bakanliginin onayina sunmustur. Bakanlik listeyi inceleyerek ve gerekli düzeltmeleri yaparak 25 Mart 2016 tarihinde onaylamistir. Üretici (A), 5 Nisan 2016 tarihinde hammadde listesini sistem üzerinden girerek istisna belgesi almak için vergi dairesine basvurmustur. Vergi dairesince listenin uygunlugu kontrol edilmis ve gübre üreticisi (A)’ya 15 Nisan 2016 tarihinde istisna belgesi verilmistir. Istisna belgesi, Temmuz-Aralik üretim döneminden önceki iki aylik tedarik sürecinin baslangici olan 1 Mayis 2016 ile üretim döneminin sonu olan 31 Aralik 2016 tarihleri arasinda geçerli olmak üzere verilecektir. Gübre üreticisi (A) bu istisna belgesine dayanarak istisna belgesinin geçerli oldugu tarihler arasinda, istisna belgesi eki listede yer alan hammaddeleri KDV ödemeden temin edebilir.
Istisna belgesinin ekinde istisna kapsaminda alinabilecek hammaddeye iliskin bilgiler yer alir. Söz konusu istisna belgesi kapsaminda teslimde bulunan satici, istisna belgesinin geçerli oldugu süreyi kontrol eder ve istisna belgesi ekinin hammaddeye iliskin bölümünü fatura tarihi, numarasi, tutari ve hammadde miktarini belirtmek suretiyle onaylar ve istisna belgesi ile eki listenin örnegini alir. Ayrica teslime iliskin bu bilgiler üretici ve satici tarafindan sisteme girilir. Istisna belgesi ve eki liste saticilar tarafindan 213 sayili Kanunun muhafaza ve ibraz hükümlerine uygun olarak saklanir.
Istisna belgesine dayanilarak yapilan hammadde teslimine iliskin faturalarda KDV gösterilmez. Ayrica istisna belgesinin tarih ve numarasina atif yapilarak 3065 sayili Kanunun 13 üncü maddesinin birinci fikrasinin (i) bendi kapsaminda istisna uygulandigina iliskin bir açiklamaya yer verilir.
Gübre üretiminde kullanilan hammaddelerin KDV ödenerek alinmasi halinde, ödenen bu KDV’nin istisna kapsamindaki gübre teslimine iliskin yüklenilen KDV olarak iadesinin talep edilmesi mümkündür.
Üreticiler, istisna kapsaminda almis olduklari hammaddeler ile üretmis olduklari gübrelerin üretim, satis ve stok bilgilerini alti aylik dönemi takip eden ayin sonuna kadar vergi dairesine bir yazi ile bildirirler.
11.3. Yem Teslimleri
3065 sayili Kanunun 13 üncü maddesinin birinci fikrasinin (i) bendinde sayilan ve hayvan yemi olarak kullanilan mallarin teslimi KDV’den istisnadir. Hayvanlarin beslenmesinde kullanilsa bile bu madde kapsamina girmeyen mallarin istisna kapsaminda degerlendirilmesi mümkün degildir.
Bu istisnanin uygulamasinda fenni karma yem, birden fazla malin endüstriyel islemlere tabi tutulmasi sonucunda hayvanlarin agizdan beslenmesi için tam veya tamamlayici yem seklinde kullanilabilen yemleri ifade etmektedir.
Soya fasulyesi, ayçiçegi tohumu, zeytin, seker pancari, pamuk tohumu ve meyvelerin özütleme isleminden arta kalan ve hayvan yemi olarak kullanilan posalari istisna kapsaminda degerlendirilir.
Türk Gümrük Tarife Cetvelinin 2303.10 tarife pozisyon numarasinda siniflandirilan nisastacilik artiklari ve benzeri artiklar ile 2303.30.00.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyon numarasinda siniflandirilan biracilik ve damitik içki sanayinin posa ve artiklari istisna kapsaminda degildir.
11.4. Istisnanin Beyani
Bu istisna kapsamindaki teslimlerin beyani, ilgili dönem KDV beyannamesinin “Istisnalar-Diger Iade Hakki Doguran Islemler” kulakçiginda “Tam Istisna Kapsamina Giren Islemler” tablosunda;
- Yem teslimleri için 325,
- Gida, Tarim ve Hayvancilik Bakanligi tarafindan tescil edilmis gübre teslimleri için 326,
- Gida, Tarim ve Hayvancilik Bakanligi tarafindan tescil edilmis gübrelerin içeriginde bulunan hammaddelerin gübre üreticilerine teslimleri için ise 327
kod numarali islem türü satiri kullanilmak suretiyle yapilir.
11.5. Iade
Gida, Tarim ve Hayvancilik Bakanligi tarafindan tescil edilen gübreler ve gübre üreticilerine bu ürünlerin içeriginde bulunan hammaddelerin teslimleri ile yem teslimlerinden dogan iade taleplerinde asagidaki belgeler aranir:
- Standart iade talep dilekçesi
- Satis faturalari listesi
- Istisnanin beyan edildigi döneme ait indirilecek KDV listesi
- Yüklenilen KDV listesi
- Iadesi talep edilen KDV hesaplama tablosu
- Gida, Tarim ve Hayvancilik Bakanligi tarafindan verilen tescil belgesinin örnegi (yalnizca gübre teslimlerine iliskin iade taleplerinde)
- Kapasite raporu (yalnizca gübre üreticilerinin iade taleplerinde)
- Gübre üreticilerine verilen istisna belgesi ve eki liste (EK:23B) (yalnizca gübre üreticilerine hammadde teslim edenlerin iade taleplerinde)
3065 sayili Kanunun 13 üncü maddesinin birinci fikrasinin (i) bendindeki istisna kapsaminda temin ettigi yem ve gübreyi, yine bu istisna kapsaminda teslim eden mükelleflerin, yem ve gübre aliminda ödemedigi KDV’yi iade olarak talep etmesi mümkün olmayip, varsa genel giderler ve ATIK’ler nedeniyle iade talep etmesi mümkündür. Bu durumda, genel giderler ve ATIK’ler nedeniyle yüklenilen KDV için iade talebinde bulunabilecek KDV tutari, yem veya gübre satis bedeli ile bunlarin alis bedeli arasindaki farka genel vergi orani uygulanmak suretiyle bulunan tutari asamaz.
Ayni sekilde, istisna kapsaminda temin ettigi hammaddeyi kullanarak ürettigi gübreyi yine istisna kapsaminda teslim eden üreticilerin bu teslimlere iliskin iade talebinde bulunabilecegi KDV tutari, gübrenin satis bedeli ile bu gübrenin üretiminde kullanilmak üzere istisna kapsaminda satin alinan hammaddenin alis bedeli arasindaki farka genel vergi orani uygulanmak suretiyle bulunan tutari asamaz.
11.5.1. Mahsuben Iade
Mükelleflerin Gida, Tarim ve Hayvancilik Bakanligi tarafindan tescil edilen gübreler ve gübre üreticilerine bu ürünlerin içeriginde bulunan hammaddelerin teslimleri ile yem teslimlerinden kaynaklanan mahsuben iade talepleri, yukaridaki belgelerin ibraz edilmis olmasi halinde miktarina bakilmaksizin vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan yerine getirilir.
11.5.2. Nakden Iade
Gida, Tarim ve Hayvancilik Bakanligi tarafindan tescil edilen gübreler ve gübre üreticilerine bu ürünlerin içeriginde bulunan hammaddelerin teslimleri ile yem teslimlerinden kaynaklanan ve 5.000 TL’yi asmayan nakden iade talepleri vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan yerine getirilir. Iade talebinin 5.000 TL’yi asmasi halinde asan kismin iadesi vergi inceleme raporu veya YMM raporuna göre yerine getirilir. Teminat verilmesi halinde mükellefin iade talebi yerine getirilir ve teminat, vergi inceleme raporu veya YMM raporu sonucuna göre çözülür.
11.6. Müteselsil Sorumluluk
Gida, Tarim ve Hayvancilik Bakanligi tarafindan tescil edilmis gübrelerin içeriginde bulunan hammaddelerin gübre üreticilerine tesliminde istisna belgesi ile eki listenin (EK:23B) saticilara ibraz edilmesi, saticilarin da istisna belgesi ekinde yer alan listeyi teslim ettikleri hammadde miktari ile fatura bilgilerini belirtmek suretiyle doldurarak onaylamalari, istisna belgesi ve eki listenin örnegini almalari sarttir.
Bu sartlari saglamadan istisna kapsaminda islem yapan saticilar, bu istisna sebebiyle ziyaa ugratilan vergi, ceza, zam ve faizlerden teslim yapilan mükellefler ile birlikte müteselsilen sorumludur.
Kendisine, teslimin istisna kapsamina girdigini belirten istisna belgesi ile eki liste (EK:23B) ibraz edilen mükellefler, baska bir sart aramadan istisna belgesi ekinde yer alan listeyi doldurarak istisna kapsaminda islem yapar. Daha sonra islemin, istisna için bu bölümde açiklanan sartlari bastan tasimadigi ya da sartlarin daha sonra ihlal edildiginin tespiti halinde, ziyaa ugratilan vergi ile buna bagli ceza, faiz ve zamlar, kendisine istisna kapsaminda teslim yapilan alicidan aranir. Saticinin iade talebi ise yukarida belirtilen usul ve esaslar kapsaminda yerine getirilir.
Istisna kapsaminda temin edilen veya istisna kapsaminda temin edilen hammaddeyle üretilen gübrelerin KDV hesaplanarak teslimi halinde, hammadde veya gübrenin temininde ödenmeyen KDV, satisi gerçeklestiren mükellef tarafindan teslimin yapildigi döneme iliskin 2 No.lu KDV beyannamesi ile sorumlu sifatiyla beyan edilerek ödenir. Bu sekilde beyan edilerek ödenen KDV için vergi ziyai cezasi hesaplanmaz. 2 No.lu KDV beyannamesi ile beyan edilen bu vergi, ayni döneme ait 1 No.lu KDV beyannamesinde indirim konusu yapilabilir.”
MADDE 2 – Ayni Tebligin (II/E-4.) ve (II/E-4.1.) bölümleri basliklariyla birlikte asagidaki sekilde degistirilmistir.
“4. Büyük Yatirimlara Iliskin Istisna
3065 sayili Kanunun 6745 sayili Kanunla degisik geçici 30 uncu maddesinde, “31/12/2023 tarihine kadar uygulanmak üzere, yatirim tesvik belgeleri kapsaminda asgari 500 milyon Türk Lirasi tutarinda sabit yatirim öngörülen yatirimlara iliskin insaat isleri nedeniyle yüklenilen ve takvim yili sonuna kadar indirim yoluyla telafi edilemeyen katma deger vergisi, izleyen yil talep edilmesi halinde belge sahibi mükellefe iade olunur. Tesvik belgesine konu yatirimin tamamlanmamasi halinde, iade edilen vergiler, vergi ziyai cezasi uygulanarak iade tarihinden itibaren gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir. Bu vergiler ve cezalarinda zamanasimi, verginin tarhini veya cezanin kesilmesini gerektiren durumun meydana geldigi tarihi takip eden takvim yilibasinda baslar.
Bu madde kapsaminda yer alan asgari sabit yatirim tutarini sektörler itibariyla veya topluca 50 milyon Türk lirasina kadar indirmeye veya iki katina kadar artirmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir.
Bu maddenin uygulanmasina iliskin usul ve esaslari belirlemeye Maliye Bakanligi yetkilidir.” hükmü yer almaktadir.
Bu istisna uygulamasina iliskin usul ve esaslar asagida belirlenmistir.
4.1. Kapsam
Söz konusu düzenleme ile 31/12/2023 tarihine kadar uygulanmak üzere, yatirim tesvik belgeleri kapsaminda asgari 500 milyon TL tutarinda sabit yatirim öngörülen yatirimlara iliskin insaat isleri nedeniyle yüklenilen ve takvim yili sonuna kadar indirim yoluyla telafi edilemeyen KDV’nin, bu kapsamda islemleri bulunan mükelleflere izleyen yil içerisinde talep etmeleri halinde iade edilmesi öngörülmektedir.
Madde hükmü ile Bakanlar Kuruluna, uygulamadan yararlanacak asgari sabit yatirim tutarini sektörler itibariyla veya topluca 50 milyon Türk lirasina kadar indirme veya iki katina kadar artirma yetkisi verilmistir.”
MADDE 3 – Ayni Tebligin (II/E-4.3.) bölümünde yer alan “Yatirim Tesvik Belgesi Kapsaminda Asgari 500 Milyon TL Tutarinda Sabit Yatirim Öngörülen Stratejik Yatirimlar” ibaresi “Yatirim Tesvik Belgesinde Asgari Belirlenen Tutarda Sabit Yatirim Öngörülen Yatirimlar” seklinde (II/E-4.4.) bölümünde yer alan “Yatirim tesvik belgesinde belirtilmemis olmasi halinde, yatirimin stratejik yatirim kapsaminda oldugunu tevsik eden belgenin onayli örnegi” ibaresi “Yatirimin asgari sabit yatirim tutarini sagladigini tevsik eden belgenin onayli örnegi” seklinde degistirilmistir.
MADDE 4 – Ayni Tebligin (II/F-4.7.1.) bölümünün birinci ve ikinci paragraflarinda yer alan “tahvil” ibareleri “tahvil (elde edilen faiz gelirleri ile sinirli olmak üzere tahvil satin almak suretiyle verilen finansman hizmetleri dâhil)” seklinde degistirilmis, ayni bölümün sonuna asagidaki paragraflar eklenmistir.
“6728 sayili Kanun ile 3065 sayili Kanunun (17/4-g) maddesinde yer alan “tahvil” ibaresinden sonra gelmek üzere “(elde edilen faiz gelirleri ile sinirli olmak üzere tahvil satin almak suretiyle verilen finansman hizmetleri dâhil)” parantez içi hüküm eklenmistir. Bu çerçevede, elde edilen faiz geliri ile sinirli olmak üzere tahvil satin almak suretiyle verilen finansman hizmetinin istisna kapsaminda oldugu hususu açikliga kavusturulmustur.
Buna göre, tahvil ihracinda tahvil teslimi ile birlikte tahvili satin alanlar tarafindan verilen finansman hizmetinin karsiligi olan faiz/kupon ödemeleri de istisna kapsamindadir.
Örnek: Türkiye’de mukim (A) Sirketi fon ihtiyacini karsilamak üzere yurt disinda tahvil ihraç etmis, ihraç edilen tahvillerden 100.000 TL nominal bedelli tahvil yurt disinda mukim (B) Sirketi tarafindan satin alinmistir. Tahvilin itfasinda (A) Sirketi tarafindan yurt disinda mukim (B) Sirketine 100.000 TL nominal bedel ile bu bedel üzerinden hesaplanan 10.000 TL tutarinda faiz ödenmistir. Bu faiz ödemesi 3065 sayili Kanunun (17/4-g) maddesine göre KDV’den istisna oldugundan, (A) Sirketi ödedigi faiz tutari üzerinden sorumlu sifatiyla KDV beyan etmeyecektir.”
MADDE 5 – Ayni Tebligin;
a) (II/F-4.16.) bölümüne birinci paragraftan sonra gelmek üzere asagidaki paragraf eklenmistir.
“3065 sayili Kanunun (17/4-u) maddesi kapsaminda varlik kiralama sirketlerine ve (17/4-y) maddesi kapsaminda finansal kiralama sirketleri, katilim bankalari ile kalkinma ve yatirim bankalarina devredilen tasinmaz ve istirak hisselerinin, kaynak kurulus ve kiraci tarafindan üçüncü kisilere satisina iliskin en az iki tam yil aktifte bulundurma süresinin hesabinda, bu tasinmaz ve istirak hisselerinin varlik kiralama sirketleri, finansal kiralama sirketleri, katilim bankalari ile kalkinma ve yatirim bankalarinin aktifinde bulundugu süreler de dikkate alinir.”
b) (II/F-4.16.1.) bölümüne birinci paragraftan sonra gelmek üzere asagidaki paragraf, “Örnek 11” den sonra gelmek üzere asagidaki örnek eklenmistir.
“En az iki tam yil aktifte bulundurma süresinin hesabinda, bu tasinmazlarin 3065 sayili Kanunun (17/4-u) maddesi ile (17/4-y) maddesinde yer alan istisna kapsaminda varlik kiralama sirketleri, finansal kiralama sirketleri, katilim bankalari ile kalkinma ve yatirim bankalarinin aktifinde bulundugu süreler de dikkate alinir.”
“Örnek 12: (A) Ltd. Sti. 100 m² büyüklügündeki arsayi (B) A.S.nden 20/7/2013 tarihinde satin alarak aktifine kaydetmis, 1/1/2015 tarihinde bu tasinmazi 3065 sayili Kanunun (17/4-y) maddesi kapsaminda (D) finansal kiralama sirketine devretmis ve 31/12/2015 tarihinde geri almistir. (A) Ltd. Sti. bu tasinmazi 5/5/2016 tarihinde satmistir.
3065 sayili Kanunun (17/4-r) maddesine göre tasinmazin (A) Ltd. Sti.nin aktifinde iki tam yil süreyle bulunup bulunmadigina iliskin yapilacak hesaplamada, tasinmazin (D) finansal kiralama sirketinin aktifinde bulundugu süre de dikkate alinacaktir. Bu çerçevede, tasinmazin (A) Ltd. Sti. tarafindan satin alindigi 20/7/2013 tarihi ile satildigi 5/5/2016 tarihi arasinda iki tam yillik süre geçtiginden bu satis KDV’den istisna olacaktir.”
MADDE 6 – Ayni Tebligin (II/F-4.19.) bölümü asagidaki sekilde degistirilmistir.
“3065 sayili Kanunun 17 nci maddesinin 4 numarali fikrasinin 6728 sayili Kanun ile degisik (u) bendi uyarinca her türlü varlik ve hakkin, kaynak kuruluslarca, kira sertifikasi ihraci amaciyla ve sözlesme süresi sonunda geri alinmasi sartiyla varlik kiralama sirketlerine devri ile bu varlik ve haklarin varlik kiralama sirketlerince kiralanmasi ve devralinan kuruma devri KDV’den istisna edilmistir.
Diger taraftan, istisna kapsamindaki islemlere iliskin olarak varlik ve haklarin kaynak kuruluslarca kira sertifikasi ihraci amaciyla devrinde, kaynak kuruluslarca istisnaya konu varlik ve haklarin iktisabinda yüklenilen KDV’nin indiriminde; devrin yapildigi döneme kadar indirim yoluyla telafi edilen kisim için herhangi bir düzeltme yapilmasi gerekmez. Ancak, kaynak kuruluslarca bu varlik ve haklarin iktisabinda yüklenilen ve devrin yapildigi döneme kadar indirilemeyen kisim “Ilave edilecek KDV” olarak beyan edilir ve devrin yapildigi hesap dönemine iliskin gelir veya kurumlar vergisi matrahinin tespitinde gider olarak dikkate alinir.”
MADDE 7 – Ayni Tebligin (II/F-4.21.) bölümü basligi ile birlikte asagidaki sekilde degistirilmistir.
“4.21. Finansal Kiralama Sirketleri, Katilim Bankalari ile Kalkinma ve Yatirim Bankalarinca, 6361 sayili Kanun Kapsaminda, Tasinir veya Tasinmazlarin Bizzat Kiracidan Satin Alinmasi, Satan Kisilere Kiralanmasi ve Kiralayana Satilmasi (Sat-Kirala-Geri Al) Islemi
3065 sayili Kanunun 17 nci maddesinin 4 numarali fikrasinin 6728 sayili Kanun ile degisik (y) bendi uyarinca, 21/11/2012 tarihli ve 6361 sayili Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman Sirketleri Kanunu kapsaminda, finansal kiralama sirketleri, katilim bankalari ile kalkinma ve yatirim bankalarinca bizzat kiracidan satin alinip geri kiralanan her türlü tasinir ve tasinmazlara uygulanmak üzere ve kiralamaya konu kiymetin mülkiyetinin sözlesme süresi sonunda kiraciya devredilecek olmasi kosulu ile kiralamaya konu tasinir ve tasinmazlarin kiralayana satilmasi, satan kisilere kiralanmasi ve devri islemi KDV’den istisna edilmistir.
Buna göre, finansal kiralama sirketleri, katilim bankalari ile kalkinma ve yatirim bankalarinin 6361 sayili Kanun kapsaminda, bir tasinir veya tasinmazi sahibinden satin alip bizzat sahibine geri kiralamasi islemine, söz konusu tasinir ve tasinmazin mülkiyetinin sözlesme süresi sonunda kiraciya devredilecek olmasi kosulu ile KDV istisnasi uygulanir.
Istisna, kiralamaya konu tasinir ve tasinmazlarin satin alinmasi, satan kisilere kiralanmasi ve tekrar kiralayana devri islemlerinde uygulanacak olup, ayni sözlesme kapsamindaki islemlerin ayristirilarak farkli uygulamalara tabi tutulmasi mümkün degildir.
3065 sayili Kanunun 17 nci maddesinin 4 numarali fikrasinin (y) bendinde 6728 sayili Kanun ile yapilan degisiklikle tasinirlar da istisna kapsamina dahil edilmis olup, finansal kiralama sirketleri, katilim bankalari ile kalkinma ve yatirim bankalarinin 6361 sayili Kanun kapsaminda, tasinirlarin sahibinden satin alip bizzat sahibine geri kiralamasi islemlerinde istisna, söz konusu degisikligin Resmî Gazete’de yayimlandigi tarihten (9/8/2016) sonra yapilan sözlesmelerde uygulanacaktir.
Diger taraftan, istisna kapsamindaki islemlere iliskin olarak her türlü tasinir ve tasinmazlarin kiracilari tarafindan finansal kiralama sirketleri, katilim bankalari ile kalkinma ve yatirim bankalarina devrinde, kiracilarca istisnaya konu tasinir ve tasinmazlarin iktisabinda yüklenilen KDV’nin indiriminde; devrin yapildigi döneme kadar indirim yoluyla telafi edilen kisim için herhangi bir düzeltme yapilmaz. Ancak, kiracilarca bu tasinir ve tasinmazlarin iktisabinda yüklenilen ve devrin yapildigi döneme kadar indirilemeyen kisim “Ilave edilecek KDV” olarak beyan edilir ve devrin yapildigi hesap dönemine iliskin gelir veya kurumlar vergisi matrahinin tespitinde gider olarak dikkate alinir.”
MADDE 8 – Ayni Tebligin (II/F-4.23.) bölümünden sonra gelmek üzere asagidaki bölüm eklenmistir.
“4.24. Varlik ve Haklarin Türkiye Varlik Fonu ve Alt Fonlara Devri ile Bu Varlik ve Haklarin Türkiye Varlik Fonu Yönetimi Anonim Sirketi Tarafindan Yönetilmesi Suretiyle Yapilan Teslim ve Hizmetler
26/8/2016 tarihli ve 29813 sayili Resmî Gazete’de yayimlanan 6741 sayili Türkiye Varlik Fonu Yönetimi Anonim Sirketinin Kurulmasi Ile Bazi Kanunlarda Degisiklik Yapilmasina Dair Kanunun 1 inci maddesi uyarinca, sermaye piyasalarinda araç çesitliligi ve derinligine katki saglamak, yurtiçinde kamuya ait olan varliklari ekonomiye kazandirmak, dis kaynak temin etmek, stratejik, büyük ölçekli yatirimlara istirak etmek için Türkiye Varlik Fonu ve bu fona bagli alt fonlari kurmak ve yönetmek üzere Türkiye Varlik Fonu Yönetimi Anonim Sirketi kurulmustur.
3065 sayili Kanunun 17 nci maddesinin 4 numarali fikrasina 6741 sayili Kanun ile (i) bendi eklenerek, varlik ve haklarin, Türkiye Varlik Fonu ve alt fonlara devri ile bu varlik ve haklarin Türkiye Varlik Fonu Yönetimi Anonim Sirketi tarafindan yönetilmesi suretiyle yapilan teslim ve hizmetler KDV’den istisna edilmistir.
Öte yandan, ayni maddeye göre, bu kapsamda vergiden istisna edilen islemler bakimindan Kanunun (30/a) maddesi hükmü uygulanmaz. Buna göre, KDV mükellefiyeti olanlar bu istisna kapsamindaki islemleri dolayisiyla yüklendikleri KDV’yi indirim konusu yapabilirler, ancak indirim yoluyla telafi edemedikleri KDV’nin iadesini talep edemezler.”
MADDE 9 – Ayni Tebligin;
a) (II/G-2.) bölümünün;
1- Basliginda yer alan “Teknoloji Gelistirme Bölgelerinde” ibaresi “Teknoloji Gelistirme Bölgesinde ve Ihtisas Teknoloji Gelistirme Bölgesinde” olarak,
2- Birinci paragrafinda yer alan “teknoloji gelistirme bölgesinde” ibaresi “teknoloji gelistirme bölgesinde ve ihtisas teknoloji gelistirme bölgesinde” olarak,
3- Ikinci paragrafinda yer alan “Teknoloji Gelistirme Bölgelerinde” ibaresi “teknoloji gelistirme bölgelerinde veya ihtisas teknoloji gelistirme bölgelerinde” olarak,
4- Besinci paragrafinda yer alan “Teknoloji Gelistirme Bölgesinde” ibaresi “teknoloji gelistirme bölgesinde veya ihtisas teknoloji gelistirme bölgesinde” olarak,
5- Altinci paragrafinda yer alan “teknoloji gelistirme bölgesinde” ibaresi “teknoloji gelistirme bölgesinde veya ihtisas teknoloji gelistirme bölgesinde” olarak,
6- Sekizinci paragrafinda yer alan “Teknoloji Gelistirme Bölgesinde” ibaresi “teknoloji gelistirme bölgesinde veya ihtisas teknoloji gelistirme bölgesinde” olarak,
b) (II/G-3) bölümünün birinci paragrafinda yer alan “31/12/2015” ibaresi “31/12/2020” olarak,
c) (II/G-5) bölümünde yer alan “31/12/2015” ibareleri “31/12/2017” olarak
degistirilmistir.
MADDE 10 – Ayni Tebligin (III/C-2.1.) bölümünün sonuna asagidaki paragraflar eklenmistir.
“6728 sayili Kanun ile 3065 sayili Kanunun (30/d) maddesine;
“(5520 sayili Kanunun 13 üncü maddesine göre transfer fiyatlandirmasi yoluyla örtülü olarak dagitilan kazançlar ile Gelir Vergisi Kanununun 41 inci maddesinin birinci fikrasinin (5) numarali bendine göre isletme aleyhine olusan farklara iliskin ithalde veya sorumlu sifatiyla ödenen katma deger vergisi hariç)”
parantez içi hükmü eklenmistir.
5520 sayili Kurumlar Vergisi Kanununun 13 üncü ve 193 sayili Gelir Vergisi Kanununun 41 inci maddelerinde mükelleflerin iliskili olduklari kisilerle emsallere uygunluk ilkesine aykiri olarak tespit ettikleri bedel ve fiyat üzerinden mal veya hizmet alim ya da satiminda bulunmalari halinde kazancin tamamen veya kismen transfer fiyatlandirmasi yoluyla örtülü olarak dagitilmis sayilacagi hükme baglanmistir.
5520 sayili Kurumlar Vergisi Kanununun 11 inci maddesinin birinci fikrasinin (c) bendinde, transfer fiyatlandirmasi yoluyla örtülü olarak dagitilan kazançlarin kurum kazancinin tespitinde indirim olarak kabul edilmeyecegi; 3065 sayili Kanunun (30/d) maddesinde, kazancin tespitinde indirimi kabul edilmeyen giderler dolayisiyla ödenen KDV’nin hesaplanan KDV’den indirilemeyecegi hüküm altina alinmistir.
Bu hükümler çerçevesinde, transfer fiyatlandirmasi yoluyla örtülü olarak dagitilan kazançlarin kurum kazancinin tespitinde indirim konusu yapilmasi kabul edilmediginden, bu giderler dolayisiyla ödenen KDV'nin de indirim konusu yapilmasi mümkün bulunmamaktadir.
Ancak, transfer fiyatlandirmasi yoluyla örtülü olarak dagitilan kazançlara iliskin yurtdisindan temin edilen hizmetler dolayisiyla sorumlu sifatiyla ödenmis KDV’ler ile ithalat islemlerine iliskin ödenmis olan KDV’lerin indirim hesaplarindan çikarilmasi mükerrer vergilendirmeye ve dolayisiyla yersiz ödenen vergilerin iadesine sebebiyet vermekte olup, mükerrer vergilendirmeyi engellemek amaciyla 3065 sayili Kanunun (30/d) maddesine parantez içi hüküm eklenmistir. Söz konusu hüküm geregince, transfer fiyatlandirmasi yoluyla örtülü olarak dagitilan kazançlara iliskin yurtdisindan temin edilen hizmetler dolayisiyla sorumlu sifatiyla ödenmis KDV’ler ile ithalat islemlerine iliskin ödenmis olan KDV’lerin indirim hesaplarindan çikarilmasina gerek bulunmamaktadir.
Örnek: (A) Limited Sirketi, Ingiltere’de mukim iliskili sirket olan (B) sirketinden araç ithal edip yurt içinde satmaktadir. Söz konusu araçlar 100.000 TL’ye ithal edilmis olup, gümrükte araç basina 18.000 TL KDV ödenmis ve ödenen bu KDV indirim konusu yapilmistir. Daha sonra (A) Limited Sirketi nezdinde yapilan vergi incelemesinde transfer fiyatlandirmasi elestirisinde bulunulmus ve araçlarin birim fiyatinin 80.000 TL olmasi gerektigi belirtilmistir. Bu durumda, 3065 sayili Kanunun (30/d) maddesine göre transfer fiyatlandirmasi yoluyla örtülü olarak dagitildigi tespit edilen 20.000 TL’ye isabet eden ve gümrükte ödenen 3.600 TL tutarindaki KDV’nin indirimlerden çikarilmasina gerek bulunmamaktadir.”
MADDE 11 – Ayni Tebligin (IV/A-1.5.) bölümünün birinci paragrafi asagidaki sekilde degistirilmistir.
“DIIB sahibi mükellef tarafindan bu belge kapsaminda üretilen mallar, belge sahibi tarafindan dogrudan ihraç edilebilir ya da 3065 sayili Kanunun (11/1-c) veya geçici 17 nci maddeleri kapsaminda ihraç kaydiyla teslim edilebilir. Dolayisiyla DIIB sahibi mükellefin belge kapsaminda yurtiçi ve yurtdisindan KDV ödemeksizin temin ettigi mallari kullanarak ürettigi mallarin, DIIB sahibi mükellef tarafindan KDV hesaplanarak (3065 sayili Kanunun (11/1-c) ve geçici 17 nci maddeleri kapsamindaki ihraç kaydiyla yapilan teslimler nedeniyle hesaplanan KDV hariç) teslimi mümkün degildir. Buna ragmen, DIIB kapsaminda üretilen mallarin KDV hesaplanarak (3065 sayili Kanunun (11/1-c) ve geçici 17 nci maddeleri kapsamindaki ihraç kaydiyla yapilan teslimler nedeniyle hesaplanan KDV hariç) teslim edilmesi halinde, ihracatçilara bu teslimler nedeniyle yüklenilen KDV’nin iadesi yapilamaz.”
MADDE 12 – Ayni Tebligin (IV/A-2.1.1.) bölümünün birinci paragrafinda yer alan “asagida belirtilen borçlarina” ibaresinden sonra gelmek üzere “(4760 sayili ÖTV Kanunundan dogan borçlar hariç)” ibaresi eklenmistir.
MADDE 13 – Ayni Tebligin (IV/E-3.3.) bölümünün son paragrafi yürürlükten kaldirilmis ve yürürlükten kaldirilan paragraftan sonra gelmek üzere asagidaki paragraflar eklenmistir.
“Hakkinda bu sekilde tespit yapilarak sahte belge düzenleme riski nedeniyle incelemeye sevk edilen mükelleflerin bilinen isyeri adresinde, incelemeye sevk isleminin vergi dairesinin ittilaina girmesini takip eden günden itibaren bes isgünü içinde en az iki kisiden olusan bir grup tarafindan yoklama yapilir.
Yoklamada, mükellefin bilinen isyeri adresinde faal olup olmadigi; gerek cari dönemde gerekse tespitin ilgili oldugu dönem itibariyla ticari faaliyetinin bulunup bulunmadigi; üretim ve/veya ticaret kapasitesi; depo, tesis, tasit, makine, teçhizat ve demirbas varligi; emtia mevcudu ve çalisan sayisina iliskin bilgiler mutlaka tespit edilir ve bu hususlara düzenlenen tutanakta yer verilir. Bu tutanakta, nezdinde yoklama yapilan mükellefin açiklamalari hariç olmak üzere, görüs ve kanaate yer verilmez. Bulunmasi halinde, mükellefin isyeri çevresindeki esnaf, site yöneticisi, komsu, muhtar vb. kisilerin mükellefin ticari faaliyeti ve itibarina yönelik ifadeleri, ilgiliye imzalatilarak ayri bir tutanakla kayit altina alinir.
Tutanagin düzenlendigi tarihi takip eden günden itibaren bes isgünü içinde mükellefin bagli oldugu vergi dairesindeki müdür ve bir müdür yardimcisinin da katilacagi üç kisilik bir komisyon tarafindan; yoklama sonucunda düzenlenen tutanak, mükellefin tarh zamanasimi süresi içindeki dönemlere iliskin beyannameleri ve Ba-Bs bildirimleri, nezdinde daha önce yapilmis yoklamalara iliskin tutanaklar, tahakkuk, tahsilat ve vergi borcu bilgileri, alim-satim iliskisi içinde oldugu mükelleflere iliskin bilgiler ve vergi dairesinde bulunan diger bilgi ve kayitlar (vergi inceleme bilgileri, kira sözlesmesi, Yönetim Bilgi Sisteminde elektronik ortamda bulunan kayitlar, vb) dikkate alinarak mükellefin, tespitin ilgili oldugu dönem itibariyle bildirdigi ticari faaliyetinin bulunup bulunmadigi, bulunmasi halinde isletme kapasitesi ile beyanlarinin (satis hasilatinin, stoklarinin, maliyetlerinin, vb) uyumlu olup olmadigi degerlendirilir. Komisyon, gerek görmesi durumunda, mükelleften ilave bilgi, belge ve açiklama isteyebilir.
Yapilan degerlendirme neticesinde, komisyon üyelerinin kanaatiyle olumsuzlugun teyit edilmesi halinde mükellef özel esaslar kapsamina alinir.”
MADDE 14 – Ayni Tebligin (IV/E-4.3.) bölümünün son paragrafi yürürlükten kaldirilmistir.
MADDE 15 – Ayni Tebligin (IV/E-5.) bölümünün sonuna asagidaki örnek eklenmistir.
“Örnek: Uluslararasi tasimacilik hizmeti dolayisiyla KDV iade talebinde bulunan bir mükellefin akaryakit alimi yaptigi bir mükellef hakkinda olumsuzluk bulunmasi halinde, iade talep eden mükellef islemin gerçekligini yukarida belirtildigi sekilde ödeme belgesi ibraz ederek ispat edebilir.
Ancak, akaryakit alimi yapildigi iddia edilen mükellefin, iadeci mükellefin bagli oldugu ilden farkli bir ilde bulunmasi ve/veya yapilan tasimacilik hizmetinin güzergâhi üzerinde bulunmamasi gibi süphe uyandiran bir durumunun bulunmasi halinde, vergi dairesince yapilan degerlendirme sonucunda ödeme belgesi islemin gerçekliginin tevsiki hususunda yeterli bulunmayarak yalnizca ödeme belgesine göre islem tesis edilmeyecek ve mükelleften ilave açiklamalar istenebilecektir.”
MADDE 16 – Ayni Tebligin (IV/E-9.1.) bölümünün birinci paragrafindan sonra gelmek üzere asagidaki paragraf eklenmistir.
“Yapilan yoklamada bilinen adreslerinde bulunamayan mükelleflerin mükellefiyet kaydinin, 213 sayili Vergi Usul Kanununun 160 inci maddesi uyarinca terkin edilmesi halinde, ikinci yoklama yapilmaksizin mükellefler özel esaslara alinir. Anilan madde kapsaminda mükellefiyet kaydinin terkini isleminin birinci yoklama tarihinden de önce yapilmis olmasi halinde, mükellefler terkin tarihi itibariyle özel esaslara alinir.”
MADDE 17 – Ayni Tebligin (IV/E-12.) bölümünden sonra gelmek üzere asagidaki bölüm eklenmistir.
“13. 3/8/2016 Tarihli ve 6736 Sayili Bazi Alacaklarin Yeniden Yapilandirilmasina Iliskin Kanun Kapsaminda KDV Artiriminda Bulunanlarin Özel Esaslar Karsisindaki Durumu
Aralik/2015 ve öncesi vergilendirme dönemlerine iliskin olarak haklarinda bu Teblig kapsaminda;
- Sahte belge veya muhteviyati itibariyle yaniltici belge kullanma olumsuz raporu ile
- Sahte belge veya muhteviyati itibariyle yaniltici belge kullanma,
- Beyanname vermeme,
- Adresinde bulunamama,
- Defter ve belge ibraz etmeme
olumsuz tespitleri
bulunan ve bu nedenle özel esaslara tabi olan mükelleflerden 2011, 2012, 2013, 2014 ve 2015 takvim yillarinda faaliyette bulunduklari dönemlerin tamamina iliskin olarak 6736 sayili Kanunun 5 inci maddesi kapsaminda KDV artiriminda bulunanlar (Bu yillardan herhangi birinde faaliyete baslanmasi halinde faaliyete baslanan yil ve sonraki yillar için; faaliyetin terk edilmesi halinde ise faaliyetin terk edildigi yil ve önceki yillar için artirimda bulunulmasi gerekir.), artirim tutarlarinin tamamini ödedikleri tarihten itibaren özel esaslar kapsamindan çikarilir. Ayrica, taksit uygulamasindan faydalanan mükelleflerin hesaplanan tutarlarin tamami ile bir taksite ait tutarin %10’u kadar banka teminat mektubu (herhangi bir kisitlayici sart tasimamasi gerekmektedir), devlet tahvili veya hazine bonosu cinsinden teminat göstermeleri halinde taksitlerin tamaminin ödenmesi beklenmeksizin genel esaslara dönüsleri saglanir. Bu sekilde teminat gösteren mükelleflerin mezkûr Kanunun verdigi haktan daha fazla taksiti aksatmalari halinde, ödenmemis taksitler muaccel hale gelir ve kalan borcun tamami teminatin paraya dönüstürülmesi yoluyla tahsil edilir.
2011, 2012, 2013, 2014 ve 2015 takvim yillarinda faaliyette bulunduklari dönemlerin tamamina iliskin olarak 6736 sayili Kanunun 5 inci maddesi dogrultusunda KDV artiriminda bulunarak özel esaslar kapsamindan çikarilan mükellefler, artirimda bulunulan yillar için yukarida belirtilen olumsuzluklar kapsaminda tekrar özel esaslara alinmazlar.
Özel esaslar kapsaminda olmadigi halde KDV artiriminda bulunmus olan mükellefler, artirimda bulunduklari yillarda alim yaptiklari mükelleflerle ilgili olumsuzluklar için yapilacak tespitler dolayisiyla özel esaslar kapsamina alinmazlar.
Yukarida belirtilenler disindaki sebepler dolayisiyla haklarinda özel esaslar uygulananlarin KDV artiriminda bulunmalari ise bunlarin genel esaslara dönüslerini saglamaz. Ayni sekilde yukarida belirtilenler disindaki sebepler dolayisiyla haklarinda özel esaslar uygulanmasi gerekenlerin KDV artiriminda bulunmalari bunlarin özel esaslara tabi tutulmasini engellemez.
6736 sayili Kanunun 5 inci maddesi kapsaminda KDV artiriminda bulunmasina bagli olarak özel esaslar kapsamindan çikarilan veya özel esaslar kapsamina alinmayan mükelleflerin iade taleplerinde, haklarinda olumsuzluk bulunan mükelleflerden alimlarinin bulundugunun tespiti halinde, Tebligin (IV/E-11) bölümünde belirtilen hükümlerin uygulanacagi tabiidir.”
MADDE 18 – Ayni Teblige ekte yer alan (EK:23A) ve (EK:23B) eklenmistir.
MADDE 19 – Bu Teblig yayimlandigi tarihte yürürlüge girer.
MADDE 20 – Bu Teblig hükümlerini Maliye Bakani yürütür.